Systeemintegratoren Bakker Sliedrecht en RH Marine gaan een nieuw elektrisch systeem ontwikkelen waarmee schepen op methanol en andere emissievrije brandstoffen kunnen varen. Het doel is dat schepen in de toekomst niet alleen duurzamer, maar ook efficiënter, veiliger en betrouwbaarder kunnen varen.
Conventionele elektrische installaties en apparatuur van schepen draaien op wisselstroom. Dc-stroomsystemen worden ook aan boord gebruikt, maar komen minder vaak voor. Met methanol kan het niet dezelfde dynamische respons in de motoren bereiken als bij diesel. Het gebruik van batterijen of supercondensatoren moet dit compenseren. Hetzelfde geldt wanneer brandstofcellen op methanol worden gebruikt als de belangrijkste energiebron. Ze draaien op gelijkstroom en daarom zal de hele energiecentrale aan boord worden ontworpen als een dc-netwerk.
“De centrale reageert anders op methanol dan op diesel of LNG. Om een goede prestatie te garanderen, moeten we een energiecentrale ontwerpen waarop je zowel een brandstofcel, een batterij als een methanol ICE-generator kunt aansluiten”, legt Despoina Mitropoulou, Manager Power Systems bij RH Marine en Arend van der Velde, Head of Technology bij Bakker Sliedrecht uit.
Lees hier het hele artikel op www.bakkersliedrecht.com