Deal Drecht Cities

Topregio voor de maritieme sector

Crisis of niet, in 2021 moeten er zo’n twintig nieuwe bedrijven ‘gaan landen’ in de Drechtsteden. Die ambitie heeft Deal Drecht Cities, het economische wervingsbureau van de regio, zichzelf opgelegd. 'Waar we hier goed in zijn is niet sexy, maar dat trekt wel een superjachtbouwer over de streep.’

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, er is veel interesse vanuit de superjachtbouw in de Drechtsteden. En onlogisch is dat helemaal niet. Want waarom zou je als scheepsbouwer in Brabant of Zeeland willen blijven als negen van de tien toeleveranciers die je vrijwel dagelijks nodig hebt rondom Dordrecht gevestigd zijn?

Een tweede Oceanco dat voor de allerrijksten der aarde superjachten bouwt van 140 meter en langer ligt niet direct voor de hand. Maar die categorie daaronder knipoogt steeds vaker, merkt directeur Martin Bloem van Deal Drecht Cities op. 'Zij lopen op hun eigen werven tegen de limieten op. Limieten zoals de diepte van de haven of de breedte van de kanalen die ze nodig hebben om hun schip verder te transporteren. Zij kijken nadrukkelijk om zich heen. En dan is de Drechtsteden voor een jachtbouwer natuurlijk een topregio.’

Bloem is een ‘wervingsman’ die de regio het liefst van alles met een strik er omheen wil presenteren. Door zijn jaren op het ministerie en in de scheepsbouwbranche is hij verliefd geworden op de regio die volgens hem nog een enorm potentieel niet benut. De onlangs afgetreden premier Mark Rutte zei het in 2019 zelf nog na een werkbezoek: de Drechtsteden kloppen steeds nadrukkelijker op de deur in politiek Den Haag.

Lobby
En juist dat is nodig om als regio te kunnen groeien en bedrijven van buitenaf aan te trekken, zegt Bloem. 'Je moet zo’n lobby niet voeren als Zwijndrecht, Alblasserdam of Hendrik-Ido-Ambacht. Dat moet je doen als regio. En dit is een enorme regio waar veel mogelijk is. Kijk maar naar de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht, een prachtig initiatief. Of de Dordrecht Academy die er eindelijk echt van komt. Dat trekt anderen aan.’

Die anderen zijn met name maritieme bedrijven, een discipline die onlosmakelijk met de Drechtsteden verbonden is en altijd zal blijven. Deal, zoals de ‘wervingsmachine’ in Hendrik-Ido-Ambacht kortweg wordt genoemd, voert dit jaar gesprekken met zo’n 50 geïnteresseerde bedrijven. Ongeveer de helft van hen is maritiem georiënteerd, zegt Bloem. Een kwart is logistiek en nog eens 25 procent is ‘van-alles-en-nog-wat’. ,,We vermoeden dat zo’n twintig van hen dit jaar in deze regio gaan landen.’

Landen is Bloems benaming voor het tekenen van een daadwerkelijk contract. Want de interesse uitspreken om te verhuizen is één, tot de krabbel op papier staat koop je er als regio niets voor. Tot die tijd zijn de beloofde banen niet concreet genoeg om er als gemeente op te kunnen anticiperen. 'Onze taak is om bedrijven te werven en ze vervolgens over te dragen aan de instanties die het definitief kunnen maken. We doen dat steeds gerichter. We kijken per locatie wat er nodig is. Wil iemand een locatie aan het water, en zo ja, hoe veel meter kade is er nodig. Of is het water niet van belang en moet er iets langs de snelweg worden gezocht? Dat voorwerk doen wij met een bedrijf. Het is vervolgens aan anderen om het doelpunt te scoren.’

Gesprekken met mogelijke geïnteresseerden verlopen steeds soepeler, merkt Bloem op. Met name bij buitenlandse bedrijven die met de gedachte spelen een nevenvestiging in Europa te openen. Als voorbeeld noemt hij Turkije, een land dat de laatste jaren zowel politiek als economisch niet uitblinkt in stabiliteit. ,,Je kunt Istanbul zien als de havenpoort naar Zuid-Oost Europa en Rotterdam als de poort naar West-Europa. Zo’n bedrijf zoekt een stabiele omgeving voor een West-Europese tak van het bedrijf. Nederland staat niet bekend als goedkoop, maar wel als goed georganiseerd. Dat trekt bedrijven over de streep.’’

Maar ligt een keuze voor Rotterdam dan niet eerder voor de hand? Bloem: 'Bedrijven weten heel goed waar ze zich het beste kunnen vestigen. Daar hebben ze ons niet direct voor nodig. Een groot internationaal hoofdkantoor heeft in Dordrecht niet veel te zoeken, dat moet hartje Rotterdam zitten. Maar een grote toeleverancier voor offshore-producten en de maakindustrie zit hier veel dichter op het vuur.’

Sexy kwaliteiten
Vrijwel direct noemt hij daar de jachtbouwers achteraan. Hun vizier staat meer en meer gericht op de Drechtsteden waar de blinkende werven langs de Oude Maas in het oog springen. 'De Drechtsteden staan in het land bekend als een regio waar hardwerkend en loyaal personeel te vinden is. Dat is natuurlijk niet sexy, maar trekt wel degelijk een superjachtbouwer over de streep. Hij kan het zich niet permitteren dat halverwege de bouw van een miljoenenschip de helft van zijn technisch personeel wegloopt naar een ander bedrijf. Dat gegeven in combinatie met de gunstige ligging aan het water maakt dat de regio zichzelf bijna al verkoopt.’

Loskomen van het stempel als maritieme regio komt de Drechtsteden niet. Dat is ook niet nodig, stelt Bloem. Want juist dat etiket trekt bedrijven aan die - al is het maar zijdelings - een link hebben met die sector. Bloem vermoedt dat in de toekomst steeds meer hoogwaardige dienstverlening en ICT richting de regio trekt. Een ontwikkeling die kan helpen bij de vele automatiseringsprocessen. Hetzelfde geldt volgens hem voor ingenieursbureau’s die de technische tekeningen maken voor de speciale vaartuigen die in de werven worden opgebouwd.

Vaccin
'Bij de ingenieursbureau’s zien we veel beweging’, zegt Bloem. Een goede ontwikkeling. 'De werven springen nadrukkelijk in het oog. Maar de vele bedrijven die voor zo’n schip werken - ingenieursbureaus, dienstverleners en toeleveranciers - zijn qua werkgelegenheid voor de regio misschien wel twee of drie keer zo groot. Als door het coronavaccin de wereld er over een half jaar weer wat normaler uitziet kunnen de orderportefeuilles bij die werven ook weer gaan vollopen. Als dat gebeurt, dan kan het snel gaan en kan de potentie van de Drechtsteden nog meer benut gaan worden.’

Auteur: Bas Boerma
Foto: © Paul Martens
https://www.ad.nl/dordrecht/zo-hengelt-de-drechtsteden-het-ene-na-het-andere-bedrijf-binnen~afa3b888/

Zwijndrecht Promotie Dordrecht Regionieuws Deal Drecht Cities Alblasserdam Sliedrecht Papendrecht

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht
Papendrecht

Legend Logistics opent vestiging in Papendrecht

Een van de grootste tankcontaineroperators in Azië, Legend Logistics Group, opent een filiaal in Papendrecht. Met deze vestiging in het logistieke hart van Nederland wil het bedrijf zich richten op de Europese markt.

Lees meer
Papendrecht

Sagax koopt bedrijfscomplex in Papendrecht

M7 Real Estate heeft een grootschalig industrieel bedrijfscomplex gelegen aan de Ketelweg 18A-22 in Papendrecht verkocht aan vastgoedonderneming Sagax. Het complex is volledig en langjarig verhuurd aan de Caterpillar dealer Pon Power.

Lees meer
Papendrecht

Boskalis verkrijgt eur 1,5 miljard landontwikkelingsproject voor de internationale luchthaven van Manilla in de Filipijnen

Boskalis heeft de opdracht verkregen (Letter of Confirmation of Acceptance of Bid) om het land voor de internationale luchthaven van Manilla (MIA) in de Filipijnen te realiseren. Het project heeft een geschatte waarde van EUR 1,5 miljard en is daarmee het grootste project dat Boskalis ooit heeft verkregen.

Lees meer

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline