Digital Mainport

Twee sensoren gaan de veiligheid bij Dordtse bruggen drastisch vergroten

Een proef van infrabedrijf Engie rond de Boombrug in Dordrecht moet de veiligheid rond beweegbare bruggen in heel Nederland vergroten.

In een smalle paal langs de Boombrug hangen al ruim een jaar twee extra sensoren. Op basis van kunstmatige intelligentie wordt elke beweging die gemaakt wordt tussen de gesloten slagboom en het beweegbare brugdeel nauwkeurig in de gaten gehouden. Gebeurt er iets onverwachts, dan krijgt de brugwachter die enkele kilometers verderop in de stad meerdere bruggen bedient direct een seintje.

Die persoon kan dan de brug nog even dicht laten tot het ‘object’ dat niet de juiste afstand tot de brug houdt uit de gevarenzone is. De sensoren zijn zo hightech uitgerust dat ze de objecten kunnen onderscheiden: ze zien het verschil tussen een ongevaarlijke vogel of een tiener die in alle haast nog net met zijn fiets over de brug wil rijden om zijn vriendinnetje te bezoeken.

In dat laatste geval gaan bij de brugwachter de alarmbellen af en kan hij besluiten de wachtende boot nog wat langer te laten wachten. In het scenario met de vogel gebeurt dat – uiteraard – niet.

Dordrecht is het verst van allemaal
'We zagen de laatste jaren in Nederland de opkomst van grotere verkeerscentrales, maar we zagen ook dat er regelmatig incidenten en bijna-incidenten gebeuren rondom beweegbare bruggen. Zelfs met af en toe een dodelijk ongeval', zegt Ivan Grozdanov van Engie, die de proef in Dordrecht begeleidt en volgt. Dat moet anders kunnen dacht Jim Halsey, de ‘architect’ van het detectiesysteem dat behalve in Dordrecht ook op andere bruggen in regio Zuid-Holland wordt getest.

Dordrecht is echter het verst van allemaal, zegt Grozdanov. Het afgelopen jaar is een enorme hoeveelheid data verzameld waarmee is aangetoond dat het systeem werkt. Momenteel test de brugwachter het systeem in het dagelijks gebruik. 'Als hij de meerwaarde ziet en stelt dat het nuttig is in zijn werk, dan kunnen we dit verder uitrollen naar andere bruggen in Nederland waar de veiligheid onderwerp van gesprek is.’

Dat geldt echter voor het gros van de honderden bruggen met beweegbare brugdelen in Nederland. Omdat deze steeds vaker worden bestuurd vanuit verkeerscentrales wordt het bedienproces steeds belangrijker en complexer. Zo kan de brugwachter niet in elke situatie over zijn scherm kijken of er een auto door de slagboom is gereden of dat er nog een fietsers probeert een wachttijd van een of twee minuten voor de brug te voorkomen.

En juist dat is niet zonder gevaar. Een brugwachter zal nooit zomaar elke aanvraag klakkeloos honoreren of na de doorvaart de brug weer zonder controle naar beneden halen. Maar soms zijn er zichtbeperkende omstandigheden als zware regen, mist of simpelweg het feit dat het donker is waardoor niet alles gezien wordt. Dan kan de detectie met sensoren de brugwachter ondersteunen.

Ook naast deze ‘zichtbeperkende omstandigheden’ hebben de sensoren een meerwaarde. 'Bijvoorbeeld in de zomer als er bijvoorbeeld jongeren in hun zwembroek aan de openstaande rand gaan hangen’, weet Grozdanov. ,Als zoiets gebeurt – en dat gebeurt écht – dan betekent dat een trauma voor de bediener van die brug. Zeker wanneer het onverhoopt verkeerd afloopt. Het is Engie’s missie om het aantal ongelukken en vervelende situaties naar beneden te brengen.’

Ieder ongeluk kost een paar ton
Door de huidige technologische kennis in te zetten moet dat zeker lukken, verwacht hij. ,De hele wereld is aan het digitaliseren. Dus kun je dat ook toepassen op de veiligheid van – in dit geval – weggebruikers. Het verbetert ook de bereikbaarheid van de stad. Want als er een heftig ongeluk rond een brug gebeurt moet er onderzoek worden gedaan en is de brug uren afgesloten; dat kost zo een paar ton. Hiermee willen we de veiligheid verhogen en onverhoopte hoge kosten uitsparen. Wij geloven hier heilig in. En waterstad Dordrecht ook.’

Auteur: Bas Boerma
www.ad.nl

Digital Mainport

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht
Digital Mainport

Drechtsteden investeert in Innovatie Roadmaps

In nauwe samenwerking gaan Drechtsteden, Economic Development Board en InnovationQuarter de komende jaren Innovatie Roadmaps ontwikkelen. Op vijf thema’s wordt kennis gebundeld met bedrijven en onderwijsinstellingen, om te zorgen dat in de Drechtsteden meer innovatieve toepassingen worden ontwikkeld. 

Lees meer
Digital Mainport

ICT-sector groeit harder dan de economie

De bruto toegevoegde waarde van ICT-bedrijven groeide in 2018 vergeleken met een jaar eerder sterker dan van de Nederlandse economie als geheel. In de ICT-sector groeide de bruto toegevoegde waarde met 5,2 procent terwijl die in de totale economie met 2,3 procent steeg. Het aantal ICT-bedrijven nam verder toe, net als het aantal werkzame ICT’ers. Dit meldt het CBS in de publicatie ICT, kennis en economie 2020.

Lees meer
Digital Mainport

Quickscan Digitale Mainport overhandigd

De Economic Development Board heeft in samenwerking met VitrumNet en Werkgevers Drechtsteden een Quickscan Digitale Mainport laten uitvoeren welke afgelopen week werd overhandigd.

Lees meer

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline