Dordrecht

Zo mooi wordt het langs het spoor in Dordrecht

,,Nee, hoger dan de 67 meter van de Grote Kerk wordt het niet. Denk aan hoogteaccenten van 50 meter.’’ De Dordtse wethouders Piet Sleeking en Rik van der Linden haasten zich om die indruk weg te nemen, die bij de artist’s impressions van het Maasterras zou kunnen ontstaan. Imposante torens, omgord door groen, bedekt met grasdaken en zonnepanelen staan in een gebied dat nu nog zwaar verwaarloosd is.

Zo groen als in deze impressies kenden we Dordrecht nog niet. De omgeving van de Weeskinderendijk (het Maasterras) kent woontorens met grasdaken en veel groen; het Weizigtpark wordt doorgetrokken tot boven het station en gaat dan bijna naadloos over in een autovrij Stationsplein.

Het zijn de meest opvallende elementen uit het plan dat het Delftse architectenbureau Mecanoo, eerder onder meer verantwoordelijk voor het Maritiem Centrum in Rotterdam, Stadhuis en station van Delft, Hilton Schiphol en tal van andere prestigieuze projecten over de hele wereld, voor de Dordtse spoorzone heeft gemaakt. Burgemeester en wethouders willen er mee laten zien hoe dit gebied er uit kan komen te zien als hun plannen om meer langs het spoor te kunnen wonen en werken werkelijkheid worden. ,,Het helpt als je daar een beeld bij hebt, dat je ook echt kunt laten zien,’’ zegt wethouder Rik van der Linden.

Francine Houben en Armand Paardekoper Overman van Mecanoo waren direct enthousiast. ,,Want Dordrecht is een parel, maar ook een goed bewaard geheim’’, vindt Houben. Die parel heeft wat haar betreft nog wat ruwe kantjes, waar iets mooiers van gemaakt kan worden.

Zo is het spoor nog een flinke barrière, die ze weg wil nemen of op zijn minst nuttiger wil maken. Op de plek van het spooremplacement weeskinderendijk ziet ze een evenemententerrein, waarvan het laatste deel geleidelijk oploopt tot de hoogte van de bovenleiding van het bestaande spoor: ,,Dat is dan een geluidswal, waar je mooi een parkeergarage in weg kunt werken.’’

In deze omgeving ligt nu nog de nadruk op spoor, autowegen en de rivier. Van de Oude Maas zou ze veel meer gebruik willen maken, bijvoorbeeld met een royaal plein aan het water op de plek waar tot voor kort het benzinestation stond. Autoweg en spoor daarentegen wil Mecanoo zo min mogelijk zien. De Zwijndrechtse Brug bijvoorbeeld wordt gereserveerd voor langzaam verkeer en openbaar vervoer. Daardoor ontstaat ook ruimte om er veel groen op te zetten.

Het bureau heeft behalve het Maasterras en de stationsomgeving ook Leerpark/Gezondheidspark en Amstelwijck onder de loep genomen. Daar moeten veel huizen komen. Bij het Leerpark moet een nieuw NS-station vooral een levendige ontmoetingsplaats worden. Ook Amstelwijck krijgt een station, maar dan vooral met een park-en-ride-plaats.

Er zijn nog wel wat hobbels te nemen. Het park doortrekken boven het station bijvoorbeeld lijkt lastig. Houben: ,,Maar ProRail wil de perrons toch verbreden, dus liggen daar kansen.’’ Ander probleem: er moet een plek voor het spooremplacement gevonden worden. In het verleden is wel gespeeld met de gedachte daar tussen de Rondweg en de Moerdijkbrug ruimte voor te scheppen. Het kwam er nooit van. van der Linden: ,,Nu is er een aanleiding om door te pakken.’’

Autovrij Stationsplein
Dan is er nog het autovrije Stationsplein, juist op het moment dat de gemeente doorgaand autoverkeer van de Spuiboulevard voor het station langs over de Burgemeester de Raadtsingel wil sturen: ,,Dat is al lastig, maar we weten ook dat de auto in de toekomst minder gebruikt zal worden. En misschien moet de weg dan maar onder de grond.’’

En dan zwijgt Sleeking nog maar over de kosten, al geeft hij grif toe dat Dordrecht zo’n mooi plan niet alleen kan betalen: ,,We kijken naar Den Haag, en ook een beetje naar Brussel.’’

Sleeking wijst er op dat het allemaal niet van vandaag op morgen klaar hoeft te zijn. Hij pint zich niet vast op een termijn, al spreekt Mecanoo over 2040. Liever wijzen de wethouders er op dat de Visie Spoorzone mooi aansluit bij allerlei ontwikkelingen die al in gang gezet zijn, zoals Leerpark-Gezondheidspark en de bouw van een megafietsenstalling aan de zuidkant van het station.

Sleeking: ,,Het gaat er nu om dat we draagvlak scheppen bij onze inwoners, bij partners als NS, ProRail en Rijkswaterstaat en bij de politiek. We hebben dit niet om er na de volgende raadsverkiezingen niets meer mee te doen.’’

 

Auteur: Peter Koster

https://www.ad.nl/dordrecht/zo-mooi-wordt-het-langs-het-spoor-in-dordrecht-maar-niet-hoger-dan-de-grote-kerk~ac1a717f/

Dordrecht Economic Development Board

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht
Economic Development Board

De Dordrecht Academy opent na deze zomer

Opleidingen die meebewegen met de wensen van bedrijven uit de Drechtsteden. Heel kort samengevat is dát de essentie van de Dordrecht Academy, die vanaf volgend schooljaar open is. De Dordtse Academy moet er voor zorgen dat hoger opgeleiden de regio niet zomaar meer verlaten. 

Lees meer
Economic Development Board

Initiatief voor jongerenwerkplekken Zuid-Holland van start

Vanuit de Human Capital Agenda Zuid-Holland is het initiatief gestart om 150 jongeren in Zuid-Holland aan een baan te helpen. Dit zijn plekken voor jongeren die op dit moment moeilijk aan een baan kunnen komen. Via de website www.kickstartyourcareer.nl kunnen bedrijven en jongeren zich nu aanmelden.

Lees meer
Economic Development Board

Drechtsteden investeert in Innovatie Roadmaps

In nauwe samenwerking gaan Drechtsteden, Economic Development Board en InnovationQuarter de komende jaren Innovatie Roadmaps ontwikkelen. Op vijf thema’s wordt kennis gebundeld met bedrijven en onderwijsinstellingen, om te zorgen dat in de Drechtsteden meer innovatieve toepassingen worden ontwikkeld. 

Lees meer

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline