Dordrecht en Havenbedrijf Rotterdam slaan de handen ineen om woningbouw in Maasterras te combineren met groei van de zeehaven. Met slimme ruimtelijke oplossingen, duurzame logistiek en overgangszones wil de stad een balans vinden tussen leefbaarheid en economische kracht. Ondanks uitdagingen zoals de havenspoorlijn blijft de ambitie overeind: een toekomstbestendige stad waar wonen en werken samenkomen.
Dordrecht en Havenbedrijf Rotterdam werken aan een uitvoeringsagenda om de groei van de zeehaven te combineren met woningbouw in de nieuwe stadswijk Maasterras. Dat is uitdagend, erkent wethouder Burggraaf: “We willen economie en wonen slim combineren.”
Dordrecht Inland Seaport is een belangrijke economische motor, met 4.300 banen en ruimte voor maritieme industrie. Tegelijkertijd is er een grote woningbouwopgave. De plannen voorzien in een overgangszone tussen haven en woningen, met lichte bedrijvigheid en stadslogistiek.
De havenspoorlijn blijft, maar vormt volgens de gemeente geen onoverkomelijk obstakel voor woningbouw. Door slim ontwerp en samenwerking met de veiligheidsregio wordt overlast beperkt.
Een containerterminal moet zorgen voor minder vrachtverkeer op de A16. De uitvoeringsagenda, die dit kwartaal wordt afgerond, biedt een gezamenlijke investeringsvisie. De gemeenteraad beslist voor de zomer over het bestemmingsplan voor Maasterras.
Bron: Stadszaken.nl
Fotobron: Paulusma.nl