De maritieme maakindustrie speelt een steeds grotere rol in de ontwikkeling van dual use-technologie: innovaties die zowel civiel als militair toepasbaar zijn, zoals autonoom varen. Tijdens het werkbezoek van SG Sandor Gaastra aan de Drechtsteden kwamen kansen, samenwerking en strategisch ruimtegebruik aan bod. Bezoeken aan Koedood Marine Group en de Duurzaamheidsfabriek lieten zien hoe sterk deze regio is in maritieme innovatie.
De maritieme maakindustrie kan een sleutelrol vervullen in de ontwikkeling van dual use-toepassingen: technologieën met zowel civiele als militaire inzetbaarheid. Autonoom varen is hier een treffend voorbeeld van. Rederijen gebruiken autonome schepen voor efficiënter en veiliger transport, terwijl defensie Unmanned Surface Vessels (USV’s) inzet voor verkenning, mijnenjacht, bevoorrading en patrouilles in risicovolle gebieden.
Tijdens het werkbezoek van Sandor Gaastra, secretaris-generaal van Economische Zaken, aan de regio Drechtsteden stond dual use centraal. Ook strategisch ruimtegebruik en de randvoorwaarden voor versterking van de maritieme sector kwamen aan bod, met nadruk op samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven.
Een van de bezochte locaties was Koedood Marine Group, waar Toon Muhlheim de eerste monofuel waterstofverbrandingsmotor van Mitsubishi presenteerde – een voorbeeld van toonaangevende maritieme innovatie. Het werkbezoek werd afgesloten met een rondleiding in de Duurzaamheidsfabriek door directeur Daniel Wortel. De fabriek biedt ruimte aan bedrijven – van startups tot multinationals – om innovatieve technologieën te ontwikkelen en te testen. De Provincie Zuid-Holland is nauw betrokken bij meerdere fieldlabs en projecten die hier plaatsvinden.
Na een eerder bezoek aan De Haas Shipyards bood ook dit werkbezoek opnieuw een waardevolle inkijk in het innovatieve maritieme cluster van de Drechtsteden.
Fotobron: Arne Weverling
