Een feestelijk moment voor Holland Shipyards Group: op de werf in Werkendam zijn twee duurzame 3800 DWT coasters – Waalvliet en Rijnvliet – gedoopt. De schepen, gebouwd voor Hartel Shipping & Chartering BV, zijn ontworpen voor de shortsea-markt en uitgerust met een diesel-elektrische aandrijving en windondersteunde zeilen. Met deze innovatieve schepen zetten we een belangrijke stap richting emissiearm en toekomstbestendig zeetransport.
Holland Shipyards Group heeft afgelopen week een feestelijke mijlpaal bereikt op haar werf in Werkendam: de doop van twee nieuwe 3800 DWT coasters, de Waalvliet en Rijnvliet. De schepen zijn gebouwd in opdracht van Hartel Shipping & Chartering BV, onderdeel van Hudig & Veder B.V., en vormen een belangrijke uitbreiding van hun shortsea-vloot.
De schepen zijn ontworpen door Conoship International en maken deel uit van een innovatieve serie coasters die specifiek zijn ontwikkeld voor de Europese shortsea-markt. Met een lengte van 89,42 meter en een laadruimcapaciteit van 5.530 m³ beschikken ze over een tussendek voor maximale flexibiliteit bij het vervoeren van projectladingen.
Wat de Waalvliet en Rijnvliet bijzonder maakt, is hun duurzame ontwerp. Beide schepen zijn uitgerust met een diesel-elektrische aandrijflijn, slimme voortstuwingstechnologie en windondersteunde zeilen. Deze technologische innovaties dragen bij aan een aanzienlijke vermindering van de uitstoot en ondersteunen de verduurzaming van de maritieme sector.
De succesvolle doop van deze schepen onderstreept Holland Shipyards Group’s voortdurende inzet voor het leveren van toekomstbestendige, milieuvriendelijke oplossingen binnen de scheepsbouw.
Fotobron: Holland Shipyards Group