Holland Shipyards Group heeft een volledig elektrische havensleepboot ontwikkeld voor groene havenoperaties. De EDDY 24-50 E sluit aan bij de eerder ontwikkelde revolutionaire EDDY TUG serie. De EDDY-sleepboten zijn ontworpen en gebouwd rond drie eenvoudige kerncriteria: veiligheid, prestaties en zuinigheid.
EDDY-sleepboten hebben een slanke rompvorm, wat resulteert in een 30% lagere weerstand. Vergeleken met ASD-, ATD- en RSD-sleepboten biedt ze meer stabiliteit, veiliger werken en betere prestaties dankzij haar lage nietpunt en laag zwaartepunt. Voor optimale prestaties van de escortesleepboot is de vorm van de waterlijn van de EDDY een gevleugeld profiel, waardoor het schip lift kan genereren met de romp en dus de meeste escortkrachten kan genereren. Ze vaart intuïtief en kan BP in 360 graden genereren, met een boegschroef aan de voorkant van het schip en een boegschroef aan de achterkant.
Volledig elektrisch
Emissievrij ondernemen is niet alleen een mooie manier om aan duurzaamheid te werken, maar heeft ook economische voordelen. De OPEX zal in de loop van de tijd aanzienlijk worden verlaagd. Dit komt vooral door onderhoud en brandstof- en emissiebesparingen. Al met al resulteert dit in een geschat investeringsrendement van 7 jaar.
Onshore laadsystemen hebben zich snel ontwikkeld en zijn gebaseerd op het operationele profiel van het schip. Het opladen van de batterijen kan in enkele minuten, meerdere keren per dag of eenmaal per dag gedurende een langere periode. Dit hangt allemaal af van het operationele profiel.
De elektrificatie van havensleepboten is bijzonder interessant omdat ze meestal in hetzelfde gebied opereren en laadsystemen voor hen gemakkelijk toegankelijk zijn.
Koplopers in elektrische vaartuigen
Holland Shipyards Group is een koploper in het ontwikkelen en bouwen van elektrische schepen. Met name in Noorwegen, Duitsland en Nederland hebben we de afgelopen jaren een aantal opmerkelijke projecten opgeleverd, waarvan meer dan een dozijn in de afgelopen twee jaar. De meeste van deze schepen zijn volledig elektrisch, zoals de recente NZK-serie voor GVB Amsterdam met een innovatief wallaadsysteem.