De maritieme industrie in de regio Drechtsteden en Gorinchem is essentieel voor Nederland, benadrukt Neptune Marine-CEO Benjamin Grefkens. Ondanks strategische erkenning door de overheid, wordt de sector vaak onderschat. Met 95,2 miljard euro omzet en 305.765 banen speelt de maritieme maakindustrie een sleutelrol in innovatie, veiligheid en economie. Grefkens pleit voor meer bewustzijn en samenwerking.
De maritieme sector is van groot belang voor Nederland, maar haar unieke waarde wordt vaak onderschat. Benjamin Grefkens (48), CEO van Neptune Marine uit Hardinxveld-Giessendam en boegbeeld van de maritieme maakindustrie, benadrukt regelmatig de betekenis van deze sector. “Mensen realiseren zich onvoldoende hoe bijzonder het is wat we hier hebben,” stelt hij.
Lobby voor erkenning
Onlangs bracht Grefkens met een delegatie uit de regio Drechtsteden en Gorinchem een bezoek aan de Tweede Kamer. Hier benadrukte waarnemend burgemeester Peter van der Velden van Dordrecht het belang van de scheepsbouwsector. “Dit is een essentiële sector voor het verdienvermogen en de autonomie van Nederland,” vertelde hij de aanwezige politici.
Grefkens deelt die mening: “Brainport Eindhoven en ASML worden vaak genoemd als vooruitstrevend en innovatief. Maar dezelfde kenmerken gelden voor de maritieme maakindustrie in onze regio. Mensen zien onvoldoende in hoe uniek deze sector is en hoe belangrijk onze bijdrage aan Nederland is.” Hij wijst erop dat de rijksoverheid de maritieme sector inmiddels als strategisch belang heeft aangemerkt, iets waar jaren van lobbywerk aan voorafgingen. Grefkens is dan ook bestuurslid van Netherlands Maritime Technology (NMT) en zet zich actief in voor belangenbehartiging.
Unieke concentratie van kennis en kunde
Volgens Grefkens is de omvang en het niveau van de maritieme sector voor velen in de regio onbekend. “Mensen weten wel dat er tussen Rotterdam en Gorinchem veel maritieme bedrijvigheid is en dat grote namen zoals IHC, Boskalis en Damen hier gevestigd zijn. Maar hoe bijzonder het is dat alles wat nodig is om schepen te bouwen binnen zestig vierkante kilometer beschikbaar is, beseffen ze vaak niet.”
Hij vergelijkt het met situaties elders in de wereld: “Een klant in Mombassa heeft bijvoorbeeld een monteur nodig die 2500 kilometer verderop zit. Hier kunnen wij dezelfde dag nog een leverancier bellen en een pijpje laten inmeten.” Deze concentratie van kennis en middelen zorgt niet alleen voor efficiëntie, maar ook voor innovatie en samenwerking op hoog niveau.
Economische kracht
De cijfers onderstrepen het belang van de sector. Volgens de Maritieme Monitor 2023 bedroeg de omzet van de maritieme cluster in 2022 maar liefst 95,2 miljard euro en biedt de sector werk aan ruim 305.000 mensen. Grefkens benadrukt dat een groot deel van deze banen zich in de regio Drechtsteden en Gorinchem bevindt, verspreid over de hele keten: van staalleveranciers tot technici die de laatste hand leggen aan een schip.
Steun vanuit politiek noodzakelijk
De landelijke politiek erkent inmiddels het belang van de maritieme sector voor veiligheid, innovatie, werkgelegenheid en export. De huidige geopolitieke instabiliteit heeft daar volgens Grefkens aan bijgedragen. De overheid heeft een sectoragenda opgesteld om het voortbestaan van de industrie te stimuleren, waarbij samenwerking tussen bedrijven een belangrijke voorwaarde is.
“De impact van onze sector reikt verder dan men zich realiseert,” concludeert Grefkens. “Het is aan ons, maar ook aan de politiek en de regio, om dit unieke stukje Nederlandse industrie te blijven koesteren en te promoten.”
Bron: AD
Fotobron: Jeffrey Groeneweg