Scheepsbouw

Schlieker vindt zichzelf opnieuw uit

01 maart 2021

Al sinds 1868 bouwt het familiebedrijf Schlieker robuuste sleepboten en onderdelen voor baggerschepen en luxueuze superjachten. Maar sinds de coronacrisis vorig jaar uitbrak maken de acht werknemers ook sloepen en zelfs elektrische veerponten. Hoe een familiebedrijf zichzelf opnieuw weet uit te vinden.

Om de tendersloep, zoals de corona-uitvinding van Hans Slieker heet, op de foto te zetten moeten we uitwijken naar de werf in Sliedrecht. Daar ligt namelijk een exemplaar. In Dordrecht ook, alleen werkt die niet. Een foutje? Nee, eerder een experiment. ,,We kijken of we er een zwaardere motor in kunnen leggen waardoor er harder mee gevaren kan worden’’, zegt de bedenker.

Stiekem is het een experiment waarvan de 33-jarige Slieker zelf de uitkomst weet. Namelijk: het kan. Want de robuuste bouw die Slieker al 150 jaar gewend is, is vertaald in de sloep. ,,In de eerste uitvoering van de sloep ligt een motor van 20 pk. Dat is niet zo veel. En dus willen sommige klanten een zwaardere motor. Daar moeten we mee testen omdat wij graag willen weten hoeveel sneller hij dan kan gaan. Bang dat de sloep krom trekt van de extra pk’s van de motor zijn we dan ook niet. Want eigenlijk zijn we overgekwalificeerd om een sloep te maken, met alle respect voor de mensen die dat doen. Maar hoe stevig onze sloep in onze gedachten ook is, we moeten het wel eerst testen voordat we hem verkopen.’’

Minder volle loods
Het snelle doorontwikkelen tekent het bedrijf, zegt Hans Slieker die sinds enkele jaren met zijn vader René (59) eigenaar is. Tijdens de coronacrisis droogde de orderportefeuille langzaamaan op. Sleepboten die op de nominatie stonden om vervangen te worden werden door de gebruiker nog een jaar langer in het water gehouden, iets dat met het oog op de veiligheid prima kan. Het gevolg voor Schlieker: een minder volle loods dan de afgelopen anderhalve eeuw.

Best lekker om alles op te kunnen ruimen, zegt Slieker nu. Alleen moet de droogte niet te lang duren. En dat gebeurde ook niet. Vooral omdat Schlieker zichzelf opnieuw uit wist te vinden en in het hart van de crisis zocht naar een mogelijk nieuw klantenbestand. ,,Er zijn sleepboten die mijn opa nog gemaakt heeft, die gaan al 50 jaar mee. Hooguit moet je dan een keer de motor vervangen maar je gaat geen heel nieuwe vloot aanschaffen. Dus zijn we op zoek gegaan naar iets anders.’’

Dat werd een sloep. De tendersloep. Slieker: ,,Het potentiële aantal kopers voor een sloep is vele malen groter dan het aantal mogelijke kopers van een sleepboot. Mensen gaan vanwege corona misschien meer op vakantie in eigen land en doen dat graag vanaf het water. Dus hebben we gekeken of we dit ook konden. Het komt vanuit onze passie voor de scheepvaart. We wilden de loods weer vol krijgen.’’

Nóg een uitvinding
En dat lukt. Het bedrijf heeft inmiddels een verkoper in de arm genomen om met geïnteresseerden een proefvaart in Dordrecht, Sliedrecht of Woudrichem te maken. Slieker zelf heeft er namelijk zelf geen tijd meer voor. En dat komt weer door een tweede uitvinding die hij deed – en al verkocht – tijdens de pandemie: een elektrische veerpont die moet gaan varen in de gemeente Drimmelen.

In tegenstelling tot de ‘sloepwereld’ is de elektrische vaarwereld wel bekend terrein. Omdat het varen op brandstof in de meeste natuurgebieden inmiddels verboden is bouwde Schlieker in 2015 al elektrische rondvaartboten voor bepaalde natuurgebieden. Vier jaar later ging er zelfs een compleet elektrische werkboot richting de haven van Antwerpen.

,,Nu maken we dit voor Drimmelen’’, zegt Slieker. ,,Daar vaart een pont op een oude dieselmotor rond en dus zijn zij bij ons terecht gekomen voor een milieuvriendelijker exemplaar. We hopen daarmee weer iets nieuws te hebben wat we ook bij andere gemeenten of organisaties kunnen aanbieden. Het zou toch fantastisch zijn om de pontjes in de Biesbosch elektrisch te laten varen?’’

De vele vernieuwingen in de loodsen op de Dordtse Veerplaat en aan de Rivierdijk in Sliedrecht blijven niet onopgemerkt. Want kort na de lancering van de sloep kwam al weer een nieuwe, specifieke aanvraag binnen. Of Schlieker na een sloep ook geen speedboot van ruim zeven meter lang kon maken? ,,Nou, die hebben we vorige week opgeleverd.’’

Honderd procent voor gaan
Simpel gesteld pakt Schlieker elke opdracht aan waar staal, aluminium en de scheepvaart in samenkomen. Het houdt de werknemers ook fris in tijden van ongekende crisis. ,,We vinden het echt leuk om hier mee bezig te zijn. Het is wat anders en we willen ook niet bij de pakken neer zitten als door overmacht van corona er minder opdrachten voor sleepboten of onderdelen voor jachten binnen komen. Nee, we willen dingen proberen en er dan honderd procent voor gaan. Dat is gebeurd en het lijkt te lukken. We verwachten dit jaar zeker een aantal sloepen te verkopen. Als dat er tien of vijftien per jaar zijn dan is dat al mooi meegenomen.’’

Auteur: Bas Boerma
Foto: Hans en René Slieker van J. Schlieker & Zonen door Richard van Hoek Fotografie.
www.ad.nl

Dordrecht Innovatie Investment Regio nieuws Scheepsbouw Sliedrecht
Invest in the Drecht Cities

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline