Actueel

Smart Delta Drechtsteden is regio met reusachtige potentie

14 oktober 2022

Deal Drecht Cities directeur Martin Bloem vertelt in de Binnenvaartkrant onder andere over De Drechtsteden als goede vestigingslocatie, het gericht binnenhalen van bedrijven naar de regio en meer vervoer over water. Lees hier het hele interview.

Regio met reusachtige potentie 

Wie denkt dat bedrijven zich zomaar ergens vestigen heeft dat mis. Aan een zo’n locatiekeuze gaat nog heel wat vooraf. Achter de schermen werkt Deal Drecht Cities druk mee en zorgt ervoor dat alles op zijn pootjes terecht komt. 

“Kijk, de Drechtsteden ken je wel hé?” Directeur Martin Bloem van Deal Drecht Cities staat op uit zijn stoel en loopt naar de wand achter hem. Op de wand is de rivierendelta rondom Dordrecht afgebeeld. “De Drechtsteden zijn een samenwerkingsverband tussen Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Gorinchem en Werkendam, officieel geen Drechtsteden, worden nu ook steeds vaker in de samenwerking betrokken.” Eén voor één wijst hij de Drechtsteden aan op de kaart. “Je ziet dat in die gebieden steeds specifiekere clusters ontstaan. Industriële logistiek in Zwijndrecht, scheepsbouw in Sliedrecht en een kenniscluster in Dordrecht.”   

Deal Drecht Cities, dat gefinancierd wordt door de haven en de gemeenten, probeert onder leiding van Martin Bloem de Drechtsteden op de kaart te zetten. “De mensen hier zijn van nature geneigd om niet te veel op te vallen en dat terwijl er enorm veel activiteit in de regio is.” Deal Drecht Cities probeert de regio nu neer te zetten als een goede vestigingslocatie en Bloem en zijn collega’s zijn verantwoordelijk voor het gericht binnenhalen van de bedrijven. Dit doen ze onder andere door actieve promotie en marketing, het bezoeken van vakbeurzen en door directe acquisitie.  

Ook bij de verhuizingen van bedrijven denken ze mee aan een geschikte nieuwe locatie. “We proberen de mogelijkheden te laten zien en bereiden een zachte landing voor”, vertelt Martin. Dit vereist nauwe samenwerking met de gemeentebesturen en de bedrijven die al gevestigd zijn in de regio. “Via de klantrelaties en toeleveringsrelaties die de bedrijven hier in de regio al hebben opgebouwd met de bedrijven buiten de regio proberen we acquisitie te plegen.” 

Containterterminal 

Door de schaarse ruimte in de Drechtsteden zoekt Martin Bloem met zijn team specifiek bedrijven uit die een bijdrage kunnen leveren aan de al gevestigde sectoren. “We kijken hierbij naar toegevoegde waarde in werkgelegenheid en technologische kennis.”

Een zichtbaar effect van zo’n samenwerking is het pas gevestigde nieuwe distributiecentrum van de Japanse machinebouwer Kubota in Alblasserdam. Kubota is een bedrijf dat industriële machines zoals heftrucks produceert.”We vinden dit zo’n fijn bedrijf omdat het echt om technische logistiek gaat. Geen grote containers, maar stukgoederen”, aldus Martin. Het bedrijf heeft een locatie gehuurd direct naast de containerterminal van BCTN. Ze gaan gebruikmaken van de faciliteiten van de binnenvaartterminal. “Daardoor leveren ze weer extra werk op voor de binnenvaartsector”, zegt Martin.  

Groot Venetië 

Martin is een voorstander van het meer gebruik maken van vervoer over het water. “Ik verwonder me vaak over de files op de A15. Op het water is nog plek genoeg. Dit stuk rivier is een van de drukste vaarroutes die we in Europa kennen”, zegt hij vanuit zijn kantoor gelegen aan de rivier de Noord. “Maar als je naar buiten kijkt zie je heel veel leeg water, dan komt er soms gewoon niks langs.” Deal Drecht Cities wil daarom in gaan zetten op meer innovatief personenvervoer over het water. Samen met Blue Amigo, de nieuwe exploitant van de waterbussen, wordt er een netwerk van watertaxi’s opgezet. Deze moeten dan mensen gaan vervoeren naar onder andere Kinderdijk. De watertaxi’s zouden dan gebruik kunnen maken van de al bestaande waterbussteigers. De eerste watertaxi’s zouden in april van dit jaar moeten gaan varen. “De droom is om het over vijf jaar vol met scheepjes te hebben liggen. We maken er een klein Venetië van.” Martin vervolgt lachend: “Nou klein, eigenlijk groot Venetië.” 

Verhuizen  

Deal Drecht Cities kijkt ook samen met de gemeentes en de ROM-D (Regionale ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden) naar nieuwe investeringslocaties. “Watergebonden locaties zijn schaars. We zijn intensief bezig om die nieuwe posities voor maritieme bedrijven te verwerven. Als regio zijn we daarvoor wel afhankelijk van grondeigenaren. De markt is bijna in ieder watergebonden terrein wel geïnteresseerd.  
Ruimte creëren gebeurt onder andere door verplaatsing van al gevestigde bedrijven binnen de Drechtsteden. Een goed voorbeeld van zo’n verplaatsing is Peute Group, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het recyclen van kunststof en papier. Dit bedrijf gaat van Dordrecht naar het Ned-staalterrein in Alblasserdam. Het terrein dat achterblijft biedt mogelijkheden voor nieuwe bedrijven. In die haven, de 2e Merwedehaven, gaat een motorenrevisiebedrijf zich vestigen. Die zijn hun locatie in de oude binnenstad van Dordrecht ontgroeid.”

Door het gebrek aan ruimte proberen Martin Bloem en zijn team de wél beschikbare ruimte steeds beter te benutten. “We proberen zoveel mogelijk overslag per vierkante meter te realiseren.” Dat probeert Deal Drecht Cities onder andere de kades zo slim mogelijk te gebruiken. Ze laten bijvoorbeeld verschillende bedrijven gebruikmaken van dezelfde kade. “Kijk maar naar BCTN en Kubota, daar gebeurt dat nu al. Maar we kunnen het niet afdwingen, de bedrijven moeten zelf mee willen werken.” Martin Bloem verwacht tevens dat het bedrijventerrein van de zeehaven 1 en 2 in Dordrecht komende jaren op de schop gaat. “Er is daar veel verouderd. We zijn nu aan het kijken hoe we daarin kunnen investeren.” 

Koninklijke Binnenvaart Nederland 

Ook Deal Drecht Cities heeft goede voornemens voor 2022. Ze zijn bezig met een onderzoek dat gelinkt is i aan de zakelijke dienstverlening aan de binnenvaart- en baggersector. “Dat is een hele grote industrie. Van makelaars en ingenieurs tot ICT-bedrijven. We willen de slimme bedrijven eruit pikken en hierheen halen.” Het onderzoek moet aantonen wat ontbreekt, aan de hand daarvan wordt een strategie bepaald en gaat het team aan de slag om de cluster te versterken met die specifieke bedrijven.  

Een opvallende organisatie die Martin samen met de gemeente Zwijndrecht dit jaar binnen wil gaan halen is de Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Dat is de toekomstige naam van de fusieorganisatie van CBRB en BLN-Schuttevaer. Het huidige kantoor van de BLN bevindt zich al in Zwijndrecht, waar zeker 800 binnenvaartondernemingen zijn gevestigd. “Hier wordt de taal van de binnenvaart gesproken”, vindt Martin. “Dus KBN zou hier een hele mooie toevoeging aan zijn.”  

Gemeente Zwijndrecht is niet de enige locatie waar KBN naar kijkt. Het Capelse bedrijventerrein Rivium is ook in de race. Ook al heeft KBN nog geen definitief besluit genomen over de vestigingslocatie, Martin bloem heeft er alle vertrouwen in. “In Zwijndrecht hebben ze de ondernemers om zich heen, KBN wordt dan nog meer onderdeel van de familie.” 

Lees hier de binnenvaartkrant online: 2022-02 Special edition #1  E- Paper | Binnenvaartkrant 

Artikel Binnenvaartkrant Special Edition 2022-02 #01, 18 januari 

Tekst en fotografie: Niels Hummel

Investment
Invest in the Drecht Cities

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline