Studenten van het Da Vinci college en de Hogeschool Rotterdam maakten een bootlift voor de duurzame watertaxi Futuro. De lift is ontwikkeld in opdracht van Elio Barone (Imbarcazione Barone). Sinds 2015 maken studenten onderdelen voor de Futuro als onderdeel van hun opleiding.
Het is de bedoeling dat de Futuro deze zomer te water gaat. De bootlift is cruciaal daarin. Door de Futuro te liften groeit het onderwaterschip niet aan. Ook kunnen in de bootlift onderdelen gemonteerd worden om de Futuro te testen.
De Futuro gaat onderdeel uitmaken van een watertaxi-netwerk in de Drechtsteden. Alle deelnemende partijen leveren innovatieve en duurzame boten. Zo vaart de Futuro elektrisch in de stad en natuurgebieden. Het rompontwerp is zeer efficiënt en de brandstof voor het snelvaren is fossielvrij.
Elio Barone (Imbarcazione Barone): ‘De bootlift is ontworpen als drijvende remise voor de Futuro. Het ontwerp maakt het mogelijk de bootlift ook als halte voor watertaxi’s en rondvaartboten te gebruiken. Met de gemeente ben ik aan het zoeken naar een goede locatie voor de bootlift. Ik heb er alle vertrouwen in dat we die vinden.’
Leren van de praktijk
Sinds 2015 worden er onderdelen voor de duurzame watertaxi Futuro bij de Duurzaamheidsfabriek ontwikkeld door studenten. Dit doen zij in het kader van Associate Degree-trajecten.
Niels Jalving (docent Da Vinci College): ‘Hierbij werken de MBO-studenten van Da Vinci samen met de HBO-studenten van Hogeschool Rotterdam. Een bedrijf uit de regio Drechtsteden is opdrachtgever. Het bedrijf wil een product ontwikkelen en de studenten gaan dit, met ondersteuning van de docenten, onderzoeken en bouwen.’
Daan Wortel (directeur Duurzaamheidsfabriek) vervolgt: ‘Door de studenten samen met bedrijven te laten werken, soms op locatie, worden praktische toepassingen gevonden waarbij de studenten uit de praktijk kennis opdoen. Wij zijn erg blij met bedrijven die op deze wijze met ons samenwerken. De Futuro is een mooi voorbeeld van hoe bij de Duurzaamheidsfabriek wordt gewerkt aan innovatie.’
Voor de studenten is het een andere manier van leren; het lijkt veel meer op de echte werkvloer omdat samenwerking de basis vormt voor een succesvol product. Luuk Breggemans (student): ‘Elio Barone wilde voor de Futuro een liftmechaniek. Hij had duidelijke ideeën en door goed te blijven overleggen hebben we nu een prachtig product samengesteld.’ Student Ruben van Aalst voegt toe: ‘Dit systeem is volledig naar de wens van Elio ontworpen. Wij maken gebruik van hydraulische cylinders, zodat het veilig is. Het is ook duurzaam: dit is het minst slijtage-gevoelige systeem.’
Foto: Sjoerd den Boer, Luuk Breggemans, Elio Barone, Nick van Hugten, Jelle Jongebreur en Ruben van Aalst met de hydraulische onderdelen voor de bootlift. Op de achtergrond de Futuro in aanbouw. ©T. vd Berg