Central District

Thematafels verbinden ondernemers. Dordt Klaar voor de Vlaamse toerist? Jazeker

Antwerpen is dichterbij Dordrecht dan Amsterdam. Bovendien zijn er historische overeenkomsten tussen de oudste stad van Holland en Belgische steden als Brugge, Gent en Leuven. Dit maakt dat de Belgen graag een bezoek brengen aan Dordrecht en we ontvangen ze ook graag. Sterker, meer Belgische toeristen zijn van harte welkom. Helemaal nu door corona een stevige dip zit in het aantal bezoekers. Hoe we dat doen? Daar zijn we nog niet over uitgepraat.

Bram Straatman, directeur België van het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen), Gerben Baaij (directeur Dordrecht Marketing), Sirio Barone (eigenaar Si Barone rondvaarten) en Fiona Stoger (eigenaar Coffeelicious) waren op 20 september te gast bij de thematafel ‘Klaar voor de Vlaming?’. Lerry Overgaauw leidde het gesprek dat plaatsvond in de Biesboschhal. Stadsondernemer Anasha van Tooren organiseerde deze drukbezochte bijeenkomst voor Dordt Onderneemt. Het aanwezige publiek, waaronder ook wethouder Maarten Burggraaff, kreeg alle ruimte om ook deel te nemen aan het levendige gesprek.

Vervolg voor verdieping
De wethouder gaf aan dat er zeker een vervolg komt op deze eerste bijeenkomst waarbij onder andere werd ingegaan op de verwachtingen (Vlamingen zijn gevoelig voor persoonlijke aandacht), de gewoontes (Vlamingen houden van arrangementen) en het bestedingspatroon (Vlamingen zijn goede besteders, mits de prijs-kwaliteitverhouding klopt). Dordt Onderneemt nodigt hier in ieder geval de ondernemers van de POBD, horeca en de overnachtingsbranche voor uit. Waarschijnlijk wordt dit in het voorjaar, voor de start van het nieuwe toeristenseizoen.

Kwaliteitsslag
Enkele belangrijke conclusies van deze avond waren in ieder geval dat de campagne die Dordrecht Marketing al sinds 2013 voert om de Vlamingen naar Dordt te trekken succesvol is. Veel Vlamingen weten de weg al te vinden. Dat wil niet zeggen dat er geen aandachtspunten zijn. Naast het gebrek aan hotelcapaciteit (overigens niet specifiek voor de Vlamingen, maar in zijn algemeenheid),  zijn ook de bewegwijzering in de binnenstad en het horeca aanbod voor verbetering vatbaar. Straatman geeft de tip aan de ondernemers om als collectief op te treden om in contact te komen met de Vlaamse toeristen. Verder is het noodzakelijk om te blijven investeren in je bedrijf. Een kwaliteitsslag zonder de kleinschaligheid te verliezen.  

Wat we weten over de Vlaamse bezoekers
– 95% is dagbezoek
– Dordt overtreft altijd de verwachtingen, de combinatie historische binnenstad en de Biesbosch is uniek
– omdat Dordt de verwachtingen overtreft, komen Vlamingen terug
– Vlamingen delen hun positieve ervaringen uitgebreid met het thuisfront
– kwaliteit en persoonlijke aandacht vinden ze belangrijk
– Vlamingen houden van arrangementen
– Vlamingen houden van de Dordtse couleur locale winkels

Thematafels
Vanuit de opgave Ondernemende Stad organiseert stadsondernemer Anasha van Tooren zes thematafels. Zes avonden met zes verschillende thema’s en iedere keer andere ondernemers, afhankelijk van het onderwerp. Een belangrijk doel van de thematafels is om kennis en ervaringen uit te wisselen.

Ondernemende Stad
Invest in the Drecht Cities

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline