Het grote lichtspektakel Spotlights on vestigt in november een week lang de aandacht op de iconische bruggen en het Drierivierenpunt in Smart Delta Drechtsteden. Regiovoorzitter Wouter Kolff: “We willen de trots van de inwoners versterken en ons verhaal uitdragen.”
Lichtbundels die tientallen kilometers verderop te zien zijn, zwaaien van 14 tot 19 november aan de grote bruggen in de Drechtsteden. Ze moeten de schoonheid en kracht van de regio uitbeelden. Het water geldt daarbij als rode draad in de Drechtsteden. “Het scheidt ons als steden, maar verbindt ons ook”, zegt de Dordtse burgemeester Wouter Kolff, tevens voorzitter van de Regio Smart Delta Drechtsteden. “Bruggen en het Drierivierenpunt zijn iconische plekken in ons gebied en daarom lichten we die in het najaar uit.”
Zo vertellen de lichtstralen aan de Brug over de Noord tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht het verhaal van de wieg met een kindje dat tijdens de Sint Elisabethvloed van 1421 in het water belandde en waar een voor zijn leven vechtende kat bovenop sprong. De kat hield het wiegje in evenwicht, redde zo ook het kindje en spoelde aan bij de molens in Kinderdijk. “De lampen die we op de bruggen monteren, zorgen voor straalbundels richting de hemel. De lichtstralen beelden het mandje uit dat deint op het water”, vertelt Jeroen Everaert van Mothership dat met kunstzinnige projecten verhalen vertelt.
Aan het concept van de Zwijndrechtse brug wordt nog gewerkt. De lichtstralen op de Papendrechtse brug laten straks een vliegtuig zien, verwijzend naar vliegtuigbouwer Fokker dat zo verbonden is met die stad. Bij de Baanhoekbrug wil Mothership iets met de baggerhistorie doen. “De lichtstralen zijn ook op fototoestellen goed vast te leggen”, zegt Everaert. “Ik denk dat er straks massa’s mensen zijn die foto’s maken van de verlichte bruggen en het drierivierenpunt. Die delen ze op sociale media, zodat de beelden de hele wereld over gaan.”
Die aandacht is precies waar de Drechtsteden op uit zijn, want het mag wel een paar tandjes meer, vindt Kolff. “In veel steden en regio’s zeggen burgemeesters ‘ik gun het de inwoners om meer trots te zijn op de stad’, maar hier gaat het echt op. Inwoners zijn wel trots, maar bescheiden van aard. Het zit in de volksaard en dat is ook niet erg, maar daarmee houden we onszelf onnodig klein.”
Met de lichtshow in de Drechtsteden, gesteund door de Economic Development Board (EDB), Dordrecht Marketing & Partners, de zeven gemeenten van de Drechtsteden en bedrijven die mee willen doen, kunnen bepalende mensen uit Den Haag en Brussel worden verleid om een kijkje te komen nemen. “Tijdens bijvoorbeeld een rondvaart willen we ons verhaal vertellen. Wij kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan woningbouw, maar vragen dan wel het probleem bij ons op te lossen, zoals het goederentransport met ook gevaarlijke stoffen dat belemmerend werkt om langs het spoor woningen te bouwen. Je hebt het een nodig om het andere te kunnen bewerkstelligen. Als je het alleen denkt te kunnen oplossen, dan gebeurt het niet.’’
Kolff is daarom een groot voorstander van het verbeteren van de lobby vanuit de Drechtsteden naar bijvoorbeeld Brussel. “Dat staat hier nog een beetje in de kinderschoenen, terwijl steden als Tilburg en Breda hun eigen lobbykantoor hebben dat de hele dag bezig is hun verhaal over het voetlicht te brengen. Wij willen naar hetzelfde niveau als die steden. Daarbij past ook dat je de luiken openzet en de bescheidenheid van je afwerpt.”
Lees het volledige artikel op AD.nl
Tekst: Folkert Van Der Krol