De maritieme high-tech start-up Edorado B.V. werkt hard aan de ontwikkeling van het snel elektrisch varen voor consumenten. Vandaag heeft Edorado een belangrijke stap gezet met de opening van de nieuwe assemblagehal bij de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Substantiële investeringen van een aantal nieuwe investeerders, maken deze stap mogelijk. Tijdens de opening werd ook het ontwerp van de Edorado watertaxi gepresenteerd.
De Dordtse wethouder van economische zaken, Maarten Burggraaf opende de assemblagehal. “Het is voor onze regio een belangrijke stap en ik geloof net als de investeerders in de toekomst van dit innovatieve bedrijf”, aldus Burggraaf. “Als meer investeerders aanhaken, zorgt dat voor een goed fundament voor dit jonge bedrijf. Edorado past daarnaast uitstekend in onze maritieme regio met veel ervaren bedrijven. Een innovatieve start-up kan zich hier snel ontwikkelen.”
Sponsor en partner van het eerste uur in Edorado is tech-ondernemer Steven Schuurman. “Ik zag twee inhoudelijk gedreven ondernemers met een radicaal plan voor disruptie van een zeer grote markt, en ik ben hen gaan helpen.” aldus Schuurman. “Edorado heeft de technologie en de visie om in de wereldwijde watersport markt een nieuwe standaard voor snel varen bepalen. Het team denkt ondernemend en inhoudelijk na over alle aspecten van het bedrijf. Van esthetisch ontwerp tot onderhoud van het draagvleugelsysteem, alles klopt gewoon.”
In de assemblagehal wordt inmiddels druk gebouwd aan het eerste vlaggenschip, de EDORADO 8S. Deze volledig elektrisch aangedreven boot is grensverleggend op het gebied van duurzaamheid, comfort en vaarbeleving. Net als Tesla’s “Ludicrous Mode”, geeft het opstijgen in de deze snelle elektrische boot een sensationele ervaring.
Snelvarend elektrisch platform
Het door Edorado ontwikkelde schaalbare technische platform, is zowel toepasbaar voor de pleziervaart als voor de professionele markt, zoals watertaxi’s. De actieve draagvleugels vormen de unieke basis voor de boten. Deze technologie wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met Harry Larsen, wereldwijd gezien als een absolute expert op het gebied van actieve draagvleugels. Naast de boten voorziet het bedrijf tevens in de bijpassende snellaadoplossing.
Toekomst
Edorado is opgericht door twee door de wol geverfde ondernemers, Giel Groothuis en Godert van Hardenbroek. Zij vormen samen een sterk complementair team met zowel een technische als een design achtergrond en ervaring in het internationaal zakendoen. Het ontwikkelteam is inmiddels flink uitgebreid. “De eerste boot gaat nog dit jaar te water en de planning is om in 2020 met klanten te kunnen proefvaren. Direct daarna zal de serieproductie starten.”, aldus Giel Groothuis.
“De wereldmarkt voor volledig snel elektrisch varen heeft een omvang van tientallen miljarden euro’s op jaarbasis”, aldus Godert van Hardenbroek. “Het is onze ambitie om over enkele jaren 250 boten op jaarbasis te produceren, met geplande stijging in productievolume tot 3000 boten in de jaren kort daarop.”
Belangrijkste speler
De onderneming is op weg om de belangrijkste speler te worden binnen het nieuwe speelveld van producenten van snelvarende elektrische boten. “Terwijl de ontwikkeling van onze boten nog in volle gang is, zijn er al 24 boten op voorhand besteld”, zegt Giel Groothuis. “Hieruit blijkt dat de consument om onze elektrische speedboot zit te springen.”
Edorado heeft zich gevestigd in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht, het centrum voor open innovatie en duurzame technische ontwikkelingen. Het bedrijf heeft gekozen voor de Drechtsteden regio vanwege haar unieke ecosysteem van maritieme maakindustrie. “De toekomst van de maritieme industrie wordt hier uitgedacht en ontwikkeld”, aldus Godert van Harderbroek. “Ons concept zal zorgen voor een revolutie in het snel elektrisch varen. De boot met verbrandingsmotor is echt zinkende.”
Buitenland
“We hebben inmiddels ook een distributeur in Amerika, gevestigd aan Lake Tahoe in Californië en we werken aan een werelddekkend sales en service netwerk”, aldus Giel Groothuis. “In samenwerking met internationaal opererende providers van laadoplossingen wordt ook gewerkt aan een maritime supercharger network. De opening van het eerste maritieme snellaadstation zal later dit jaar plaatvinden.”