De in Dordrecht gevestigde bedrijven Hydrofly en Jules Dock hebben een onlangs een MKB-Katalysator fonds subsidie ontvangen voor de ontwikkeling van een innovatieve draagvleugel. Een groot voordeel van deze innovatieve maritieme “draagvleugeltechnologie” bij het varen is het positieve effecten op duurzaamheid en het comfort tijdens het varen. Met deze subsidie willen zij een nieuwe draagvleugel ontwikkelen, uitrusten met verschillende sensortechnieken en produceren op een slimme industriële wijze.
De nieuwe vleugel wordt onafhankelijk en onder verschillende omstandigheden getest bij de testfaciliteit van MARIN. Doel hiervan is om de voordelen van nieuwe sensortechnologie te maximaliseren en de weerstand van de vleugel te minimaliseren. Met de nieuwe wijze van produceren leert Hydrofly van Jules Dock wat de voordelen zijn van het agile produceren van de vleugel. Deze lessen worden meegenomen om de assemblage van boten in grotere aantallen op korte termijn te kunnen opschalen.
Hydrofly is bij het indienen van de aanvraag ondersteunt door Pieter Boersma (Business Developer Duurzaam Varen) en Deal. Pieter constateert dat deze subsidie getuigt van de innovatie-ambitie van het regionale MKB: ‘Steeds meer MKB-bedrijven zijn bezig met duurzaam innoveren. Ik vind het een sterk signaal dat steeds meer bedrijven gebruik van het MKB-fonds voor de start van innovatie. Ik ondersteun daar graag bij.’
Voor Hydrofly is dit in korte tijd een tweede mooie subsidie uit de Drechtsteden nadat in september de subsidie gevallen is om met een consortium van bedrijven een 5G living lab in de Duurzaamheidsfabriek op te tuigen. Hydrofly realiseert in deze een pilot om haar vliegende taxi op het water autonoom te laten varen.